Aplikacja mobilna – Produkt dla branży medycznej

Opis zadania


Moim zadaniem był projekt interfejsu UI dla atrakcyjnej wizualnie mobilnej aplikacji skierowanej do krwiodawców. Aplikacja miała prezentować ilość oddanej krwi, jej skład oraz ilość pobrań, zachęcając użytkowników do regularnego oddawania krwi. Produkt miał wspierać społeczną kampanię zwiększania zainteresowania tematem krwiodawstwa, zwłaszcza wśród osób, dla których istotny jest element grywalizacji. Klient oczekiwał prostoty, intuicyjności obsługi oraz unikalnego doświadczenia użytkownika, bez dodatkowych elementów rywalizacji. Wszystkie funkcje zostały określone przez dział techniczny, a ewentualne dodatki będą rozważane w kolejnych fazach po uzyskaniu akceptacji Klienta.

DESK RESEARCH oraz COMPETITOR UX ANALYSIS


Podczas mojego desk research w tym projekcie, skupiłem się na zrozumieniu idei krwiodawstwa, analizując różne rodzaje donacji. Wnikliwie zapoznałem się z metodami projektowania dedykowanymi dla urządzeń iOS, spełniając tym samym wymogi techniczne Klienta. Dodatkowo, starannie przeanalizowałem konkurencyjne aplikacje w tej dziedzinie, celem wyróżnienia unikalnych elementów w moim projekcie.

Podsumowanie

Wynikiem Desk Researchu stał się papierowy projekt pierwszego widoku aplikacji, a później jej dalszy – już klikalny – projekt.

PAPER PROTOTYPING

Projektowanie zacząłem od naszkicowania prototypu widoku home aplikacji:


BWA tej aplikacji zakładało, zmieszczenie wszystkiego w jednym widoku.

Elementy jakie musiały znaleźć się w projekcie, podzieliłem na kilka sekcji:

Ekran główny
Informacja wizualna o ilości pobrań
Informacja wizualna o rodzaju donacji
Informacja o następnym możliwym terminie oddania krwi
Informacja o całkowitej ilości oddanej krwi, wyrażona w mililitrach
Ikona Ustawienia – konfiguracja konta i dane osobowe
Ikona udostępnianie w social media

Powiadomienia/aktualności
Komunikaty o zapotrzebowaniu danej grupy krwi
Informacja o tym, że oddana krew została podana innemu człowiekowi

Dziennik donacji
Możliwość dodawania kolejnego poboru krwi
Możliwość szybkiego sprawdzenia szczegółów wybranego poboru
Możliwość edycji i usuniecie dowolnego poboru

Dodawanie donacji
Dodawanie donacji: Informacja o ilości oddanej krwi
Dodawanie donacji: Data poboru
Dodawanie donacji: Samopoczucie
Dodawanie donacji: Wybór rodzaju donacji
Dodawanie donacji: Wybór punktu pobrań

Narysowałem również sposób dodawania nowej donacji:

Zamieszczenie wszystkiego w jednym widoku było wyzwaniem, ale uważam że udało mi się uprościć aplikację do minumum, zawierając w niej wszystkie wymagane przez Klienta funkcje.

GUERRILLA TESTING

Przeprowadziłem kilka podstawowych testów użyteczności i intuicyjności aplikacji. Testy przebiegły pomyślnie i mogłem zacząć projektować UI.

HI-FIDELITY UI DESIGN

Poniżej mój finalny hi-fidelity UI design:

PROJEKT IKONY

Ponadto Klient prosił o zaprojektowanie ikony aplikacji zgodnie z wytycznymi iOS.
Moja propozycja wygląda następująco:

HI-FIDELITY & INTERACTIVE WIREFRAMES (VIEWPORT S)

PODSUMOWANIE


Ten projekt był niełatwy z kilku powodów:
1. Wymóg zbudowania aplikacji maksymalnie prostej, a jednocześnie atrakcyjnej wizualnie i zachęcającej do powracania do niej.
2. Techniczny wymóg stworzenia aplikacji natywnej dla iOS. Wymagało to poznania i przestudiowania każdego z elementów, którego chciałem użyć.
3. Wprowadzenie elementów grywalizacji. Ten aspekt dopiero musiałby zostać rozwinięty, ponieważ w obecnych założeniach Klienta, nie można było wprowadzić żadnych dodatkowych elementów niż wymienione tutaj w sekcji PAPER PROTOTYPING.
• Dla stworzenia grywalizacji potrzebne byłoby wyzwanie, cel – a w przypadku oddawania krwi cel jest bardzo odległy, ponieważ donacje są mocno rozłożone w czasie (co kilka tygodni).
• Dla stworzenia grywalizacji potrzebna byłaby możliwość otrzymania jakiejś nagrody (rozwoju wirtualnej postaci, drobnych rabatów w zaprzyjaźnionych punktach, etc.) – tu nie ma takiej możliwości od Klienta.
• Dla stworzenia grywalizacji potrzebny byłby również jakiś rodzaj społeczności, o którą dość trudno kiedy Klient w BWA wyraźnie zaznacza, że nie chce tworzyć rankingów. Jest również oczywistym, że oddawanie krwi powinno zostać kwestią anonimową.